zondag 12 oktober 2008

Wikipedia: Kafkaëske toestanden


Schreef ik ruim een maand geleden nog tevreden dat ik een 'informatieproducent' was geworden, inmiddels is mijn prille opmars op Wikipedia ruw gestuit door toedoen van de Wikipediaheks MoiraMoira.

Wat is er gebeurd? Een vriend (Revolte), aangestoken door mijn Wikipedia-enthousiasme, begon ook mee te schrijven aan Wikipedia. Hij maakte een artikel aan over Hermans-magazine, een literair tijdschrift over W.F. Hermans. Binnen de kortste keren had iemand dit artikel op de nominatielijst gezet om verwijderd te worden, omdat het 'geen encyclopedische waarde' zou hebben. De vriend vroeg of ik hem wilde steunen, d.w.z. of ik argumenten naar voren wilde brengen waarom het artikel niet verwijderd diende te worden. Zo gezegd, zo gedaan. Een andere vriend (Chompas) die bij mij logeerde, logde met zijn eigen account op Wikipedia in, en schreef ook een steunbetuiging. Het resultaat was aldus: het artikel mocht blijven, maar we werden allemaal van 'sokpopperij' beschuldigd.


Zodra er een vermoeden van sokpoppen is in combinatie met stemgedrag, kan er een ip-check worden gevraagd door een zogenaamde moderator, in dit geval MoiraMoira. Een ip-check houdt in dat de ip-adressen van de verdachten van sokpopperij met elkaar worden vergeleken.


Revolte ontsprong de dans (er had immers niemand behalve hijzelf op zijn computer ingelogd), maar Tringa en Chompas kregen een blokkade van een jaar (!) opgelegd door MoiraMoira, zowel wat account als ip-adres betreft.


Een jaar!! Nu had ik nog nooit van sokpoppen gehoord, en ik had geen flauw idee dat het kennelijk verboden is dat meerdere personen inloggen op een en dezelfde computer en dan hun stem uitbrengen. Me afvragend waarom er - zonder enige waarschuwing vooraf - zo'n zware sanctie was opgelegd, kwam ik beetje bij beetje nog meer valse beschuldigingen van MoiraMoira tegen: we zouden ons schuldig gemaakt hebben aan 'herhaald vandalisme', en aan 'uitgebreide pushing/stemming op zowel nominatiepagina als elders (kroeg)'. Nu wist ik niet eens van het bestaan van de kroeg, en ik had er dus ook niks achtergelaten (Chompas ook niet trouwens). Deze beschuldiging was dus gewoon verzonnen door een kwaadwillend iemand, en het verontrustende is dat ze ermee wegkomt.

Ondanks alles ervan uitgaand dat het hele gedoe op een misverstand berustte, heb ik via een contactformulier mijn verhaal gedaan en Chompas ook. Andere manieren staan niet open: de ip-adresblokkade betekent dat je tot geen enkele pagina meer toegang hebt, zelfs niet tot je eigen overlegpagina, of de overlegpagina waar de zaak - overigens pas na ons protest - aanhangig wordt gemaakt, in dit geval de pagina van MoiraMoira, de moderator die de blokkade heeft opgelegd.

Is er dan helemaal niks te doen aan die blokkade? Ja, er bestaat een belachelijke ontsnappingsclausule, die duidelijk alleen bedoeld is voor schuldigen.


-wordt vervolgd-

1 opmerking:

Unknown zei

Hallo Tringa,
Wat erg dat dit je is overkomen! Ik heb niet zo veel ervaring met WP maar dacht dat ze dit beter voor elkaar zouden hebben! Maar het is natuurlijk frustrerend voor jou, maar treurig voor WP dat ze jouw bijdragen van hoge kwaliteit zullen missen nu!! Heel dom!
Sterkte!!